Discover the brands and technologies from our business units Adhesive Technologies and Consumer Brands.
23. 2. 2018 Düsseldorf / Německo
„Spoločnosť Henkel má za sebou úspešný rok 2017. Napriek náročným a volatilným podmienkam na trhu sme dosiahli rekordné úrovne obratu aj výnosov a splnili sme finančné ciele, ktoré sme si na tento rok stanovili. Za týmito silnými výsledkami stojí angažovanosť a motivovaná práca celého nášho globálneho tímu. Prvýkrát v histórii náš ročný obrat prekonal hranicu 20 mld. eur. Zároveň sme dosiahli rekordné marže a nové rekordné úrovne výnosov na akciu – v súlade s naším odhodlaním dosahovať udržateľný rast ziskovosti,“ povedal predseda predstavenstva spoločnosti Henkel Hans Van Bylen.
„Zamerali sme sa na implementáciu našich strategických priorít, pričom sa nám podarilo dosiahnuť výrazný pokrok v mnohých z našich kľúčových iniciatív a projektov. V priebehu roka sa nám podarilo uskutočniť niekoľko atraktívnych akvizícií, ktoré doplnia a ďalej posilnia naše portfólio.“
Na základe silných výsledkov z roku 2017 podporených výrazným pokrokom, ktorý spoločnosť dosiahla v rámci implementácie svojich strategických priorít, Henkel opätovne potvrdil svoj ambiciózny cieľ na rok 2020 – t.j., organický rast obratu o 2 až 4 percentá, pokračujúci rast upravenej marže EBIT, rast upraveného zisku na prioritnú akciu (EPS) v rozsahu 7 až 9 percent – a predstavil svoj výhľad na rok 2018.
V roku 2018 Henkel očakáva organický rast obratu od 2 do 4 percent v každej zo svojich obchodných divízií. V prípade upravenej výnosnosti predaja (EBIT) spoločnosť Henkel očakáva jej rast nad hodnotu 17,5 %, na ktorom by sa mali opäť podieľať všetky tri divízie. Pri zohľadnení neistoty na devízových trhoch, predovšetkým v súvislosti s US dolárom, Henkel očakáva, že upravené výnosy na prioritnú akciu budú rásť v intervale 5 až 8 percent.
„Do budúcnosti sa budeme i naďalej zameriavať na udržateľný rast ziskovosti s atraktívnou mierou návratnosti. Sme odhodlaní splniť náš finančný cieľ, ktorý sme si stanovili na rok 2020,“ povedal Hans Van Bylen.
Vo finančnom roku 2017 obrat prvýkrát prekonal hranicu 20 mld. eur, keď sa zvýšil o 7,0 % na konečnú hodnotu 20 029 mil. eur. Celkový negatívny vplyv kurzových pohybov na obrat predstavoval 2,0 %. Akvizície a odpredaje tvorili 5,9 % z rastu obratu. Organický obrat, do ktorého sa nezapočítavajú kurzové vplyvy a vplyvy akvizícií a odpredaja, zaznamenal presvedčivý nárast o 3,1 %. Toto zlepšenie zodpovedá celoročnému výhľadu, ktorý predpokladal dvoj- až štvorpercentný organický rast obratu.
Divízia Adhesive Technologies vykázala silný organický rast obratu na úrovni 5,0 %. V divízii Beauty Care organický obrat vykázal pozitívny nárast o 0,5 %. Divízia Laundry & Home Care zaznamenala kladný organický rast obratu na úrovni 2,0 %. Rozvíjajúce sa trhy mali na organickom raste obratu skupiny opäť nadpriemerný podiel, pričom zaznamenali veľmi silný rast organického obratu na úrovni 5,3 %. Organický rast obratu na vyspelých trhoch dosiahol úroveň 1,5 %.
Organický rast obratu bol zaznamenaný vo všetkých regiónoch. V západnej Európe sa organický obrat vyvíjal pozitívne. Vo východnej Európe sa obrat organicky zvýšil o 6,0 %, v Afrike a na Strednom východe o 1,7 % a v Severnej Amerike o 3,0 %. Organický rast obratu v Latinskej Amerike dosiahol 4,4 % a v ázijsko-pacifickom regióne úroveň 5,9 %.
Upravený prevádzkový zisk (EBIT) sa zlepšil o 9,1 % z 3 172 mil. eur na 3 461 mil. eur, k čomu prispeli všetky tri obchodné divízie.
Upravená výnosnosť predaja (EBIT) sa zvýšila o 0,4 percentuálneho bodu na 17,3 %, v súlade s celoročným výhľadom, ktorý očakával zvýšenie na viac ako 17 percent.
Finančný výsledok predstavoval -51 mil. eur v porovnaní s -33 mil. eur vo finančnom roku 2016 z dôvodu finančných nákladov na akvizície, ktoré boli uzavreté v rokoch 2016 a 2017.
Upravený čistý ročný zisk sa po odpočítaní menšinových podielov zvýšil o 9,1 % na 2 534 mil. eur (z 2 323 mil. eur v roku 2016).
Upravené výnosy na prioritnú akciu (EPS) sa zvýšili o 9,1 % z 5,36 eur na 5,85 eur. Výsledok zodpovedá zlepšenému výhľadu na rok 2017, ktorý predpokladal rast EPS okolo úrovne 9 percent.
Predstavenstvo, dozorná rada a výbor akcionárov predložia výročnému valnému zhromaždeniu, ktoré sa bude konať 9. apríla 2018, návrh na zvýšenie dividendy na prioritnú akciu o 10,5 % na hodnotu 1,79 eur (1,62 eur v predchádzajúcom roku).
Navrhovaná dividenda na kmeňovú akciu je vo výške 1,77 eur, čo predstavuje medziročný nárast o 10,6 % (z 1,60 eur). Išlo by o najvyššiu dividendu v doterajšej histórii spoločnosti, ktorá predstavuje pomer vyplácaných dividend na úrovni 30,7 %, čo je plne v súlade s cieľovým pomerom, ktorý spoločnosť Henkel stanovila v rozmedzí 25 až 35 percent.
Pomer čistého prevádzkového kapitálu k obratu sa medziročne zvýšil o 1,3 percentuálneho bodu na 4,8 %.
Na konci roka mala čistá finančná pozícia hodnotu -3 225 mil. eur (-2 301 mil. eur k 31. decembru 2016). Zmena v porovnaní s koncom predchádzajúceho roka bola spôsobená predovšetkým platbami za akvizície.
Divízia Adhesive Technologies dosiahla vo finančnom roku 2017 veľmi silný organický rast obratu na úrovni 5,0 %. V nominálnom vyjadrení sa obrat zvýšil o 4,8 % na 9 387 mil. eur. Upravený prevádzkový zisk sa zvýšil o 6,4 % na 1 734 mil. eur. Vďaka svojmu solídnemu rastu upravená výnosnosť predaja zaznamenala novú rekordnú úroveň 18,5 %.
Divízia Beauty Care zaznamenala vo finančnom roku 2017 pozitívny organický rast obratu o 0,5 %. Nominálne sa obrat zvýšil o 0,8 % na 3 868 mil. eur. Upravený prevádzkový zisk vzrástol o 2,7 % a dosiahol hodnotu 665 mil. eur. Divízia zaznamenala solídne zvýšenie v upravenej výnosnosti predaja, ktorá dosiahla novú rekordnú úroveň 17,2 %.
Divízia Laundry & Home Care vyprodukovala vo finančnom roku 2017 organický rast obratu na úrovni 2,0 %. V nominálnom vyjadrení sa obrat zvýšil o 14,8 % na 6 651 mil. eur. Upravený prevádzkový zisk vzrástol o 17,0 % a dosiahol hodnotu
1 170 mil. eur. Solídne zvýšenie divízia zaznamenala v upravenej výnosnosti predaja, ktorá dosiahla novú rekordnú úroveň 17,6 %. K zvýšeniu obratu aj prevádzkového zisku výrazne prispela akvizícia spoločnosti The Sun Products Corporation.
„Na obdobie do roku 2020 a ďalej sme si stanovili ambiciózny cieľ. Chceme, aby naša spoločnosť generovala udržateľný profitabilný rast a aby sa viac orientovala na zákazníka, bola inovatívnejšia, agilnejšia a vo väčšej miere využívala digitálne technológie," povedal predseda predstavenstva spoločnosti Henkel Hans Van Bylen.
Na dosiahnutie týchto ambicióznych cieľov si spoločnosť Henkel definovala štyri strategické priority: podporovať rast, zrýchliť digitalizáciu, zvýšiť agilitu a financovať rast. Vo finančnom roku 2017 sa spoločnosti podarilo dosiahnuť výrazný pokrok v implementácii uvedených priorít.
Na podporu rastu spoločnosť Henkel úspešne zintenzívnila svoju interakciu so zákazníkmi a spotrebiteľmi vo všetkých segmentoch. V rámci divízie Adhesive Technologies Henkel implementuje ambiciózne cestovné mapy pre top 100 zákazníkov s cieľom akcelerovať rast prostredníctvom riešení na mieru. V spotrebiteľskom segmente spoločnosť rozšírila svoj digitálny program „Connect2Consumer“, ktorý má prispieť k informovanému rozvoju inovácií a služieb.
Spoločnosť Henkel pokračovala aj v rozširovaní svojich vedúcich značiek a inovatívnych technológií. V segmente Adhesive Technologies boli základom silných výsledkov najmä špičkové riešenia s vysokým účinkom pre dynamicky sa rozvíjajúce odvetvia ako spotrebná elektronika a automobilový priemysel, ale aj priemyselná výroba všeobecne. Rast a vyššie trhové podiely divízie Beauty Care boli výsledkom inovácií farbiacich a stylingových produktov. V rámci svojej americkej divízie Hair Professional spoločnosť Henkel úspešne uviedla svoju prvú „influencerskú“ značku #myidentity. Divízia Laundry & Home Care rozšírila svoje portfólio prostredníctvom inovácií v atraktívnych kategóriách, ako sú špeciálne čistiace prostriedky a starostlivosť o WC.
Po akvizícii spoločnosti Sun Products dosiahla spoločná severoamerická divízia Laundry & Home Care v roku 2017 veľmi dobré výsledky.
Spoločnosť Henkel uskutočnila v roku 2017 aj niekoľko zaujímavých akvizícií v celkovej hodnote približne 2 mld. eur, ktoré doplnia jej portfólio a zvýšia konkurencieschopnosť jej priemyselných a spotrebiteľských divízií.
Spoločnosť Henkel zároveň využíva nové zdroje rastu prostredníctvom investovania a spolupráce v oblasti digitálnych služieb a technológií, napríklad v oblasti 3D tlače a inovatívnych spotrebiteľských biznis modelov.
V rámci svojej strategickej priority „zrýchliť digitalizáciu“ spoločnosť Henkel pokračovala v digitalizácií svojich vzťahov so zákazníkmi, spotrebiteľmi, obchodnými partnermi a dodávateľmi v rámci celého dodávateľsko-odberateľského reťazca. Obrat z predaja prostredníctvom digitálnych technológií zaznamenal dvojciferný rast vo všetkých obchodných divíziách. Spoločnosť Henkel investovala do tzv. Industry 4.0, implementovala inteligentné výrobné postupy a pokračovala v digitalizácii svojho globálneho dodávateľského reťazca Global Supply Chain. Na posilnenie digitálnych zručností zamestnancov boli zavedené špeciálne vzdelávacie a rozvojové programy. Novovymenovaný riaditeľ pre digitálne technológie, Chief Digital Officer, zriadil osobitnú organizáciu, ktorá je zodpovedná za digitálnu transformáciu v rámci všetkých divízií. Henkelx bude novou platformou, ktorá prepojí interné aj externé siete a posilní spoluprácu, digitálne formáty spolupráce aj nové spôsoby práce.
Na vytvorenie agilnejšej organizácie spoločnosť Henkel podporuje a rozvíja podnikateľského ducha svojich zamestnancov a zaviedla flexibilnejšie biznis modely, aby sa lepšie prispôsobila dynamicky rastúcim trhom. V rámci divízie Adhesive Technologies pôsobí 28 riadiacich jednotiek zameraných na zákazníka s cieľom umožniť hlbšiu spoluprácu so zákazníkmi. Spoločnosť tiež ďalej optimalizovala svoje pracovné postupy a procesy, aby zvýšila ich rýchlosť a flexibilitu. V rámci iniciatívy Fastest-Time-To-Market sa skrátil čas na zavádzanie inovácií a zrýchlil sa vstup na nové trhy.
Všetky iniciatívy v oblasti financovania rastu sú zamerané na dosiahnutie cieľového prínosu: Do roku 2020 by mali generovať ročné zvýšenie efektivity v hodnote viac ako 500 mil. eur.
ONE!ViEW podporuje zvyšovanie efektivity prostredníctvom optimalizovaného riadenia nákladov a vyššej transparentnosti v globálnom rozsahu. ONE!GSC integruje organizácie globálneho dodávateľského reťazca spoločnosti Henkel v rámci všetkých obchodných divízií. Spoločnosť okrem toho zaviedla riadenie čistých výnosov v rámci všetkých obchodných divízií a ďalej zvýšila efektívnosť svojich štruktúr, napríklad prostredníctvom nových prístupov vo svojich centrách zdieľaných služieb so zameraním na automatizáciu a robotiku.
* Upravené o jednorazové poplatky/zisky a náklady na reštrukturalizáciu
** Návrh pre akcionárov na výročnom valnom zhromaždení, ktoré sa uskutoční 9. apríla 2018
Tento dokument obsahuje výhľadové stanoviská opierajúce sa o aktuálne odhady a predpoklady vypracované manažmentom spoločnosti Henkel AG & Co. KGaA. Výhľadové stanoviská charakterizuje použitie takých slovných zvratov ako okrem, zámer, plán, predikcia, predpoklad, mať za to, odhad, anticipovať, prognóza a obdobné formulácie. Takéto stanoviská nie je možné chápať ako zaručujúce akýmkoľvek spôsobom, že dané predikcie sú presné. Budúca výkonnosť ako aj reálne dosiahnuté výsledky spoločnosti Henkel AG & Co. KGaA a jej sesterských spoločností závisia od celého radu rizikových faktorov a neistôt, a preto sa môžu podstatne odkláňať od výhľadových stanovísk. Na mnohé z nich spoločnosť Henkel nemá priamy dosah a vopred ich nie je možné presne odhadnúť, ako napríklad, aké bude ekonomické prostredie v budúcnosti a aké budú kroky konkurentov a iných subjektov pôsobiacich na trhu. Spoločnosť Henkel nemá v úmysle a ani neprijme kroky za účelom aktualizácie týchto stanovísk.
Výročná správa 2017 (Cover)
Ďalšie informácie