Discover the brands and technologies from our business units Henkel Adhesive Technologies and Henkel Consumer Brands.
Emissions of carbon dioxide and other greenhouse gases are responsible for climate change and global warming. Limiting these emissions is one of the biggest challenges humankind has ever faced. Therefore, Henkel has defined a net-zero roadmap in 2024, substantially extending its targets for emissions reduction along the value chain. To achieve net-zero, the company has set the following targets:
Niekoľko stupňov sa nemusí zdať veľa, ale pre budúcnosť našej planéty skutočne veľa znamenajú. Na obmedzenie globálneho otepľovania na 1,5 stupňa Celzia a naplnenie záväzku stanoveného v Parížskej dohode OSN o zmene klímy je nevyhnutné znížiť globálne emisie na nulu do roku 2050. Tento ambiciózny cieľ bude možné naplniť, len ak vlády a spoločnosti uchopia túto výzvu ako príležitosť na posilnenie inovácií a hľadanie vizionárskych myšlienok.
Zmena klímy je jedným z najväčších celosvetových problémov súčasnosti. V súlade s Parížskou klimatickou dohodou sme sa zaviazali napĺňať cieľ obmedziť globálne otepľovanie na 1,5°C, pričom zmenu klímy a jej dopady zohľadňujeme v rámci trvalej udržateľnosti nášho podnikania a riadenia rizík. Pre nás je to dôležité z dvoch hľadísk: Po prvé z pohľadu potenciálneho vplyvu našich podnikateľských aktivít na globálnu produkciu skleníkových plynov a po druhé z pohľadu možného vplyvu zmeny klímy na naše podnikanie. V našej stratégii trvalej udržateľnosti zohľadňujeme naše priame a nepriame emisie skleníkových plynov a ich potenciálny klimatický dopad.
V roku 2011 sme si stanovili ciele „Factor 3“, ktoré sa zameriavali na zlepšenie efektívnosti do roku 2030. V roku 2019 sme pridali ďalšie klimatické ciele pre emisie v rámci rozsahov 1, 2 a 3 v súlade s kritériami iniciatívy Science-Based Targets (SBTi). Okrem toho sme sa zaviazali nastaviť cestu k nulovým emisiám a oficiálne sme sa pripojili k kampani Business Ambition for 1.5°C. V roku 2024 Henkel definoval novú cestu k nulovým emisiám, ktorá rozširuje predchádzajúce ciele na znižovanie emisií. Nulové emisie znamenajú bod, kedy sú všetky skleníkové plyny spôsobené ľudskou činnosťou vyvážené odstránením rovnakého objemu emisií z atmosféry našej planéty počas určitého časového obdobia. Inými slovami, nulové emisie predstavujú stav rovnováhy.
Naše krátkodobé ciele, ako aj náš cieľ dosiahnuť nulové emisie skleníkových plynov (GHG) pozdĺž hodnotového reťazca, sú overené iniciatívou SBTi a sú v súlade s ich štandardom pre firemné nulové emisie. Sme zaviazaní znížiť absolútne emisie skleníkových plynov (GHG) v rozsahu 1 a 2 o 42 %1, ako aj absolútne emisie GHG v rozsahu 3 o 30 % do roku 2030 v porovnaní s rokom 2021. A sme zaviazaní znížiť absolútne emisie GHG v rozsahu 1, 2 a 3 o 90 % do roku 2045 v porovnaní s rokom 2021.1 Navyše, v súlade so štandardom SBTi pre firemné nulové emisie, budeme používať metódy na neutralizáciu zvyškových emisií prostredníctvom trvalého odstránenia a ukladania uhlíka.
Náš Plán prechod na klimatickú neutralitu je kľúčovým prvkom nášho prístupu k zmierňovaniu zmien klímy. Vyjadruje naše krátkodobé a nulové emisné ciele a aktivity na znižovanie emisií na dosiahnutie týchto cieľov, ako aj naše mechanizmy riadenia a implementácie, ktoré podporujú našu transformáciu na nulové emisie.
1 Cieľová hranica zahŕňa biogénne emisie a odstránenie emisií zo zdrojov bioenergetických surovín.
Úspešný pokrok smerom k nulovým emisiám si vyžaduje komplexnú transformáciu nášho obchodného modelu, ako aj interakcií s obchodnými partnermi, zákazníkmi a spoločnosťou ako celkom.
Z tohto dôvodu spoločnosť Henkel identifikovala kľúčové oblasti činností pozdĺž aj mimo nášho hodnotového reťazca, kde sa budeme angažovať s partnermi, aby sme splnili naše ciele na znižovanie emisií a podporili prechod k nulovým emisiám.
Aby sme dosiahli ambiciózny cieľ nulových emisií, usilujeme sa o zníženie absolútnych emisií minimálne o 90 percent prostredníctvom obmedzenia emisií v rámci minimálne 95 percent všetkých emisií v rozsahu 1 a 2 a 90 percent všetkých emisií v rozsahu 3. Budeme sa riadiť pokynmi SBTi a využijeme trvalé odstraňovanie uhlíka a jeho ukladanie na neutralizáciu zvyškových emisií, pričom tieto nebudú presahovať 10 percent našich celkových emisií.
Znižovanie emisií, ktoré priamo vznikajú z našich vlastných operácií, je kľúčovým zameraním našich opatrení na zmierňovanie zmien klímy, pretože máme priamy vplyv na opatrenia na zníženie týchto emisií.
Príslušné opatrenia sú zamerané na energiu a zahŕňajú: energetickú efektívnosť, nasadzovanie obnoviteľnej energie a získavanie obnoviteľnej energie a palív. Investujeme do technológií a procesov, ktoré znižujú spotrebu energie vo výrobe, skladovaní, kanceláriách, vozových parkoch a výskumných a vývojových centrách. Kdekoľvek je to možné, inštalujeme solárne panely a kotly na biomasu v našich zariadeniach na priame generovanie obnoviteľnej energie priamo na mieste.
Emisie v na strane zásobovania (prednej časti) a strane konečných používateľov tvoria najväčšiu časť našich celkových emisií. Emisie v prednej časti reťazca, ktoré pochádzajú z nákupu surovín a obalových materiálov, sú obzvlášť dôležité pri implementácii našej transformácie na nulové emisie. Spolupráca s našimi dodávateľmi zohráva kľúčovú úlohu v tomto ohľade. Na to, aby sme posunuli hodnotenie emisií CO2 v našom hodnotovom reťazci vpred, sme spustili komplexný program angažovanosti pre našich dodávateľov po celom svete s názvom „Climate Connect“. Cieľom programu je podporiť dekarbonizáciu v rámci hodnotového reťazca prostredníctvom zbierania údajov o emisiách, spoločne definovaných opatrení na znižovanie emisií a neustáleho vzdelávania dodávateľov.
Zadné činnosti (emisie na strane konečných používateľov), ako logistika, distribúcia a likvidácia našich produktov na konci ich životného cyklu, sú ďalšími kľúčovými zdrojmi emisií, na ktoré sa chceme zamerať. Naše aktivity zoskupujeme do nasledujúcich kľúčových kategórií na znižovanie emisií: ekologický dizajn, materiály s nízkymi emisiami a uhlíkovo efektívna logistika.
Naše výrobky sa používajú v miliónoch domácností a priemyselných procesoch každý deň. Emisie, ktoré vznikajú pri používaní našich výrobkov, sa veľkou mierou podieľajú na našich emisiách rozsahu 3. Ich tvorbu nedokážeme priamo ovplyvniť, preto sa nezapočítavajú do nastavenia nášho cieľa dosiahnuť čisté nulové emisie.
Zákazníkov však chceme motivovať k zodpovednejšiemu správaniu, ktorým môžu prispieť k naplneniu nášho záväzku. Snažíme sa to dosiahnuť dvomi spôsobmi: produktovými inováciami zameranými na optimalizáciu vlastností našich výrobkov a motivovaním našich zákazníkov a spotrebiteľov k energeticky účinnejšiemu a udržateľnejšiemu využívaniu a likvidácii našich výrobkov. Našim cieľom je, aby naše výrobky a technológie pomáhali znižovať emisie alebo aby v závislosti od spôsobu ich využitia pomáhali predchádzať tvorbe emisií pri ich používaní zákazníkmi a spotrebiteľmi. Zároveň realizujeme motivačné programy na zvýšenie povedomia zákazníkov o energeticky šetrnom používaní našich produktov, aby sme podporili zmenu ich správania.
Naša transformácia na nulové emisie presahuje iba znižovanie emisií. Zahŕňa aj prevzatie zodpovednosti za ťažko odstrániteľné emisie, pričom sa usilujeme prispieť k spoločenskému dosiahnutiu nulových emisií podporovaním spravodlivej a férovej transformácie. V súlade so SBTi Corporate Net-Zero štandardom definujeme tento prístup ako „Mitigáciu mimo hodnotového reťazca“ (BVCM) a budeme sa riadiť príslušnými pokynmi SBTi. BVCM zahŕňa „opatrenia na zmiernenie alebo investície, ktoré presahujú hodnotový reťazec spoločnosti, vrátane činností, ktoré predchádzajú alebo znižujú emisie skleníkových plynov, alebo odstraňujú a ukladajú skleníkové plyny z atmosféry.“